بخشی از متن دانلود فایل های word مقاله بررسي دانش و نگرش محيطزيستي دانشجويان دانشگاه زنجان :
سال انتشار : 1396
تعداد صفحات :22
زمینه و هدف: چالشهای محیطزیستی غالباً دارای منشأ فکری و فرهنگی بوده و به رفتارهای غلط انسان بر میگردد. از عوامل تأثیرگذار بر رفتار انسانها دانش و نگرش آنان میباشد. با توجه به جایگاه فارغالتحصیلان دانشگاهی در مدیریت آینده جامعه، بررسی نگرش و دانش دانشجویان در خصوص محیطزیست و نیز افزایش فرهنگ محیطزیستی آنها ضرورت دارد، لذا تحقیق توصیفی پیمایشی حاضر با هدف بررسی دانش و نگرش محیطزیستی دانشجویان دانشگاه زنجان صورت گرفت. روش بررسی: کلیه دانشجویان در حال تحصیل در نیمسال اول 93-92 در دانشگاه زنجان جامعه آماری تحقیق را تشکیل میدادند (8944=N) که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان با خطای پنج درصد 370 دانشجو و از طریق روش نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی انتخاب و مورد مطالعه واقع شدند. روایی محتوایی و سازهای ابزار تحقیق از طریق پانلی از اعضای هیات علمی متخصص مورد تائید قرار گرفت و پایایی آن نیز با انجام مطالعه مقدماتی و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر با 78/0 و 73/0 به ترتیب برای شاخصهای ترکیبی سنجش نگرش و دانش حاصل شد. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که اکثریت دانشجویان (8/71 درصد) دارای نگرشی مساعد در خصوص محیطزیست هستند ولی در مقابل 2/78 درصد آنها از نظر دانش محیطزیستی در حد متوسط میباشند. متغیرهای سن، تعداد واحد گذرانده و منابع اطلاعاتی مورد استفاده با سطح دانش و نگرش دانشجویان دارای رابطه معنیداری بودند و نیز رابطه مثبت و معنیداری بین دانش و نگرش دانشجویان دانشکدههای علوم پایه و انسانی مشاهده گردید درحالیکه این رابطه برای دانشجویان دانشکده کشاورزی منفی و معنیدار بود. بحث و نتیجهگیری: افزایش دانش و آگاهی دانشجویان با توجه به نگرش مساعد اکثریت آنها میتواند تأثیر معنیداری در رفتار آنها داشته باشد.
