بخشی از متن دانلود فایل های word مقاله اثرات بازگشايي کانال خزيني بر الگوي عمومي جريان در خليج گرگان (جنوب شرق درياي کاسپي) :
سال انتشار : 1395
تعداد صفحات :24
زمینه و هدف: کانال خزینی دومین راه ارتباط دایمی خلیج گرگان با دریای کاسپی میباشد که در سالهای اخیر در اثر کاهش سطح آب و رژیم رسوبگذاری مسدود گردیده است. در تحقیق حاضر نتایج مدلسازی دوبعدی الگوی جریان با استفاده از مدل مایک21 افام به منظور بررسی اثرات بازگشایی کانال خزینی بر الگوی عمومی جریان خلیج گرگان تحت 24 سناریوی مختلف مورد مقایسه قرار گرفت. روش بررسی: مدلسازیها بر روی دو نوع مش بیساختار به مدت 5 ساعت و 50 دقیقه و با گامهای زمانی30 ثانیهای اجرا گردید. در تمامی مدلسازیها از میانگین سالانه بارش، تبخیر و ورودی 13رودخانه به خلیج و اثر باد غالب شرقوزان با 6 سرعت مختلف استفاده شد. اثرات مولفههای تابش امواج ناشی از باد غالب در 6 سناریوی مجزا با اجرای مدل موج مایک21 اناسدبلیو به مدل هیدرودینامیک مایک21 افام اعمال گردید. جهت اعمال شرایط مرزی در مرزهای باز از مقادیر میانگین دبی حداکثری ورودی و خروجی در دهانه آشورآده-بندرترکمن و کانال خزینی استفاده شد. یافتهها: نتایج شبیهسازی بیانگر آن بود که الگوی جریان در خلیج گرگان تحت تاثیر دبی ورودی و خروجی در دهانه آشورآده-بندرترکمن و وزش باد غالب قرار دارد. نتیجه گیری: بازگشایی کانال خزینی هیچ تاثیری بر الگوی عمومی گردش جریان خلیج نداشته و تنها در بخشهای بسیار نزدیک به کانال سبب تغییر الگوی جریان محلی به صورت شمالی- جنوبی میگردد. در مواقع طوفانی حداکثر سرعت جریان 23/0 متر بر ثانیه در نواحی نزدیک به کانال مشاهده میگردد.
